edessegek
 

A csokoládé és a bor pozitív élettani hatásai

Reformédességek
A kiegyensúlyozott táplálkozás
Nincs rossz étel, csak rosszul összeállított étrend
Miért van szükségünk szénhidrátokra?
A tápanyagok szerepe a táplálkozásban
A helyes táplálkozás tízparancsolata
 
  A csokoládé és a bor pozitív élettani hatásai  

A modern táplálkozástudományi kutatások a borról és a csokoládéról is bebizonyították, hogy kismértékű fogyasztásuk előnyös a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának megelőzésében. Azt azonban még nem tudjuk hogyan. Ennek járunk most utána:

A vörösborban lévő antioxidánsok egy csoportja (polifenolok) megakadályozzák a koleszterin lerakódását az erekben. Külföldi vizsgálatok igazolták, hogy akik rendszeresen, de csak mértékletes mennyiségben (napi 1- 2 dl) fogyasztottak minőségi vörösbort, azoknál kisebb volt a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának esélye, mint akik egyáltalán nem ittak alkoholt, vagy akik ettől nagyobb mértékben fogyasztották azt. A polifenolok jelenléte nem az alkoholnak, hanem a kékszőlőnek köszönhető, tehát a szív- és érrendszeri betegségek csökkentésének érdekében nem általában véve alkoholt, hanem minőségi vörösbort érdemes fogyasztani, persze csak mértékkel.

Ugyanilyen kedvező hatású anyagok találhatóak az étcsokoládában is. A csokoládé szív- és érvédő hatása elsősorban a polifenolok csoportjába tartozó flavonoidoknak köszönhető. A flavonoidok adják a virágok sárga vagy piros színét, védik a növényeket a mikróbáktól és rovaroktól, de gyulladáscsökkentő, antiallergiás és mikrobaellenes tulajdonságaik emberben is érvényesülnek. Igen erélyes antioxidánsok és gátolják a szabadgyökök érvényesülését. A flavonoidok szerepet játszanak a vérrögök képződésének csökkentésében, ezáltal hozzájárulnak a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának megelőzéséhez. Jórészt ezeknek az anyagoknak a javára írható a gyümölcsök, zöldségek, a zöld tea vagy a vörösbor kedvező érhatása. A kakaóbab egyike a flavonoidokban leggazdagabb élelmiszereknek: ezek teszik ki a kakaópor kb. 10 %-át.

A csokoládé zsírsavösszetétele szintén kedvező a kardiovaszkuláris betegségek megelőzésében, ugyanis 1/3 része egyszeresen telítetlen olajsav, ami nem növeli, sőt egyes esetekben inkább csökkenti a vér koleszterinszintjét. Az olajsav mellett ugyancsak jelentős mennyiségben található a csokoládéban a telített zsírsavakhoz tartozó sztearinsav és palmitinsav is. A sztearinsavról bebizonyosodott, hogy nem emeli a vér koleszterinszintjét, mérsékli a vérlemezkék összecsapódását, gátolja a vérrög kialakulását, és egy része egyszeresen telítetlen olajsavvá alakul. A palmitinsavval kapcsolatban megfigyelték, hogy csupán a magas koleszterinszintű emberekben okoz további koleszterinszint emelkedést, normál vérzsírszintű egyénekben hatása közömbös. Természetesen fontos betartani a táplálkozástudományi szakemberek javaslatait: kizárólag minőségi csokoládét fogyasszunk, lehetőleg főétkezések után, s egyszerre csak kis mennyiséget, hetente maximum 1-2 alkalommal.

Forrás: Táplálkozás és Tudomány hírlevél

Küldje el ezt a cikket barátjának, ismerosének!Küldje el ezt a cikket barátjának, ismerősének!
Nyomtatható változatNyomtatható változat